a változás 3 sarokköve

Változásmenedzsment a gyakorlatban

Semmi sem olyan erős az emberben, mint a megszokás. A megszokás a felelős azért, hogy sokan nem hagynak fel rossz szokásaikkal, nem teszik meg az első lépést, nem valósítják meg álmaikat. A változásmenedzsment a gyakorlatban azt is jelenti, hogy meg kell küzdened a megszokással. Ez a cikk a változások elindításának 3 fontos sarokkövéről szó.

A megszokás felelős azért, hogy rosszul működő rendszerek működnek rosszul generációkon keresztül. A megszokás minden változás leghatalmasabb ellensége. És egyben talán a legnagyobb rossz a világon, ami felelős azért, hogy messze a lehetőségeink alatt éljük az életünket. A változások 3 sarokköve az a 3 pont, ami kell a szokások megváltoztatásához.

A motiváció szakértői már régóta tudják, mi az a három pont, amit ki kell hangsúlyozni a változások kommunikálásánál.

Minden változás magában hordozza az esélyt, hogy megváltozzon a fennálló állapot. De mégis mi a feltétele annak, hogy egy változás bekövetkezzen? A változás szakértői ismerik erre a kérdésre a választ. Te pedig megfigyelheted, hogy a változás egyes szereplői mennyire tudják jól elvégezni ezt a feladatot.

Változásmenedzsment a gyakorlatban – a siker három sarokköve

Első sarokkő: Elégedetlenség a jelen állapottal

Miért volna okunk elszakadni valamitől ami jó, úgy ahogy van? Csak akkor van esélye az újnak, ha a régivel elégedetlenek vagyunk. A felismert, tudatossá és közössé tett elégedetlenség egy meglévő helyzettel a változás szükséges feltétele és egyben indítómotorja lehet.

Mit tehetsz a változások elindítása érdekében? A változásmenedzsment a gyakorlatban az elégedetlenség felszításával kezdődik! Íme néhány jótanács a változások előkészítésére:

  • Gyűjts tényeket, adatokat, eseményeket amelyek alátámasztják, hogy egy helyzet tarthatatlan.
  • A tények gyűjtésénél elsősorban azokra figyelj, amelyek a dolgozókat érintik, számukra fontosak. Az, hogy te magad miért szeretnél egy változást, a gyakorlati változásmenedzsment szempontjából lényegtelen.
  • Ismételgesd ezeket a tényeket minden fórumon (értekezlet, hozzászólás, körlevél, folyosói beszélgetés).
  • Addig folytasd ezt a munkát, amíg eléred, hogy már senki nem vitatja a helyzet negatív következményeit.

Egy változást az fog elindítani, aki drámaian, meggyőzően és mindenki számára érthetően kelti fel azt az érzést, hogy “ez így nem mehet tovább”.

A változásmenedzsment a gyakorlatban azzal kezdődik, hogy felrázod közvéleményt. Amíg nincs elégedetlenség, felesleges változásról beszélni.

Második sarokkő: az elképzelt vonzó  jövő

Ha nincsen cél, senki sem fog megmozdulni. A cél nélküli elégedetlenség csak felőrli az embereket, előbb utóbb apátiába süllyednek.

A gyakorlati változásmenedzsment nem állhat meg az elégedetlenség felszításánál. Ez előbb utóbb unalmassá válik, az emberek eltompulnak és homokba dugják a fejüket, hacsak – hacsak nincs vonzó cél, ami felé el tudnak indulni.

A vonzó cél, az elérni kívánt jövőkép segítségével az elégedetlenség mögött dolgozó energia pozitív utat talál magának, sőt további energiák keletkeznek általa. A széles körben elterjedt és ismert vonzó jövőképnek, amellyel azonosulni tudnak az emberek, óriási ereje van.

Milyen egy jó jövőkép?

  • A résztvevők szempontjából előnyös pozitív jövőképet mutat. Az általános, morális elvekre támaszkodó jövőképek nem mozgatnak meg tömegeket.
  • Konkrét, jól eképzelhető. A résztvevők megfoghatóan maguk előtt látják a célt. Az általános, homályos célok hamar elveszítik motivációs erejüket.
  • Reálisan elérhető, nem túl távoli. A résztvevők érezzék úgy, hogy képesek megvalósítani a célt. A túl nagy célok elbizonytalanítanak.

A változásmenedzsment a gyakorlatban annál sikeresebb, minél konkrétabban, minél képszerűbben fogalmazod meg a célt. Minél képszerűbb a cél, annál elérhetőbbnek tűnik és annál könnyebben megmozdulnak érte az emberek.

Egy változást az fog elindítani, akinek van vonzó jövőképe, amit hihetően be tud mutatni és ami elérhetőnek tűnik az emberek számára.

Változásmenedzsment a gyakorlatban: az első lépés fontossága

A változás lényege a mozgósítás. Ez nem véletlen – ha azt akarod, hogy valami történjen, mondd meg az embereknek, hogy mit tegyenek érte. A gyakorlati változásmenedzsment 3 sarokköve közül a harmadik az első lépés megtétele.

Ha már felszítottad az elégedetlenséget és felkeltetted a vágyat a jövő felé, akkor azt is meg kell mondanod, mi legyen az első lépés.

Az első lépés mindig a legfontosabb. Konkrét legyen és azonnal megcselekedhető. Ez a változások elindításának kihagyhatatlan része.

Egy változást az tud elindítani, akinek van programja, aki legalább az első lépéseket nagyon konkrétan és érthetően megfogalmazta.

Sokszor azért nem jön létre változás, azért marad el az áttörés, mert bár rengeteg az ötlet és az újítás, de nem sikerül megegyezni az első lépésben. Márpedig ha ez elmarad, akkor nem követi őt a többi lépés sem.

A változásmenedzsment a gyakorlatban akkor lehet sikeres, ha jó válaszokat adsz az alábbi három kérdésre:

  • Miért nem jó a jelenlegi helyzet?
  • Milyen az ideális jövő?
  • Mi az első lépés, amit meg kell tenni?

Ha már tudod a választ a kérdésekre, akkor már csak azt kell tudnod, hogyan fogalmazod meg őket. Ezt pedig könnyen megtanulhatod a Győri Tréning képzésein.