5 konfliktuskezelési stílus

5 konfliktuskezelési stílus – hányat ismersz?

Amikor a konfliktuskezelési stílusok kerülnek szóba, sokan beszélnek agresszív, durva, meghunyászkodó stb. stílusokról. Ideális magatartásnak pedig a kompromisszumkereső magatartást szokták leírni. Az a jó hozzáállás, ha a felek keresik a kompromisszumot.  A pszichológusok ennél egy kicsit több részletet vesznek figyelembe és hivatalosan 5 konfliktuskezelési stílus jöhet szóba.

Nézd meg, melyik ismerős már névről is közülük:

  • Domináns – arra törekszik, hogy a saját érdekei érvényesüljenek, a másik fél érdekei nem foglalkoztatják.
  • Problémamegoldó – célja, hogy mindkét fél érdekei teljes mértékben érvényesüljenek.
  • Kompromisszumkereső – az egyik legismertebb hozzáállás: engedsz valamit a saját érdekedből, ha a másik is enged a magáéból.
  • Alkalmazkodó – a másiknak adsz igazat, az ő érdekei érvényesülnek.
  • Elkerülő – kerülöd az ütközést a másikkal, így nem jön létre nyílt érdekellentét.

Idáig rendben, de melyik a helyes stílus?

Nincs általános válasz arra, hogy melyik stílus helyes és melyik helytelen. A szituáció dönti el azt, hogy mikor melyiket használd.

Tételezzük fel, hogy ég a ház és véleménykülönbség alakul ki arról, hogy melyik a legjobb menekülési útvonal. Ha te tudod, hogy mi a helyes útvonal, akkor a legjobb, ha azt mindenkivel szemben érvényesíted, tehát dominánsan viselkedsz. Nincs értelme sem a kompromisszumnak, sem az alkalmazkodásnak. Az elkerülés pedig eleve lehetetlen, ha ég a fejed felett a tető.

Meg kell tehát vizsgálni a helyzetet, hogy eldöntsd, melyik stílus a megfelelő. Nézzük meg őket sorban egymás után.

Domináns konfliktuskezelési stílus

Ebben az esetben érvényesíted a véleményedet és nem foglalkozol azzal, hogy mások mennyire értenek vele egyet. Minden olyan helyzetben jó ez a magatartás, amikor

  • fontos dologról van szó
  • tudod, mi a helyes megoldás
  • fontosabb a te érdeked, mint a másiké és
  • nem számít a másikkal való kapcsolat sérülése.

Előnye a domináns stílusnak, hogy gyors és hatékony.

Hátránya, hogy rombolja a kapcsolatokat.

Ahhoz, hogy eldöntsd, vajon a domináns stílust kell-e választanod, előtte érdemes mérlegelni a fenti szempontokat.

Problémamegoldó konfliktuskezelési stílus

Ennél a stílusnál arra törekszel, hogy mindenkinek teljes mértékben megvalósuljanak az érdekei. Hogyan lehetséges ez? Vannak olyan érdekellentétek és véleménykülönbségek, amelyek látszólagosak – mélyebben megvizsgálva a helyzetet, kiderülhet, hogy mindenkinek igaza lehet.

Gondold át a következő egyszerű példát! Ha egy házaspárból az egyik fél moziba akar menni, a másik pedig színházba, akkor egyidejűleg csak az egyikük érdeke valósulhat meg. Ha viszont elhagyod az egyidejűséget, akkor mindkettőjüknek igaza lehet: ma színház, holnap pedig mozi vagy délelőtt mozi és este színház. Senkinek sem kell engednie, mindenki győztes ebben a helyzetben.

Akkor alkalmazd a problémamegoldó stílust, ha

  • van idő és szándék a helyzet mélyebb megbeszélésére.

Előnye a problémamegoldó stílusnak, hogy csak nyertesei vannak.

Hátránya, hogy időigényes és bonyolult lehet. És nem is mindig van ilyen megoldás. Ekkor valamelyik másik stílust kell választani a konfliktuskezelési stílusok közül.

Kompromisszumkereső konfliktuskezelési stílus

Engedsz valamit a te érdekedből, ha a másik is enged valamit a saját érdekeiből.  Fele-fele. Ezek a kompromisszumkeresés mondatai.

Bár mindenki ismeri a kompromisszum szót, gyakran mégsem a helyes értelmében használják.

  • A kompromisszum nem azt jelenti, hogy feladod az érdekeidet és teljes mértékben belenyugszol egy helyzetbe! Az ugyanis nem lenne más, mint alkalmazkodás.
  • A kompromisszum lehet jó és lehet rossz. A jó kompromisszum az, amikor egy számodra nem olyan fontos szempontról lemondasz annak érdekében, hogy a számodra fontosak teljesüljenek.

Milyen a jó kompromisszum? Például, ha belemész abba, hogy egy ismerősöd a tartozását részletekben fizesse vissza. Te megkapod a pénzed (fontos szempont) viszont lemondasz arról, hogy egyösszegben kapd meg (kevésbé fontos szempont).

Mikor alkalmazd a kompromisszumkereső stílust?

  • Ha a problémamegoldó stílus nem lehetséges, vagy nincs rá idő.
  • Ha gyors megoldásra van szükség és
  • mindkettőtök érdeke valamilyen szempontból fontos.

A kompromisszum előnye, hogy

  • gyors
  • a kapcsolat a két fél között nem sérül
  • mindenki megkaphatja azt, ami számára a legfontosabb

A kompromisszum hátránya, hogy

  • mindenképpen veszítesz valamit és ez igaz a másikra is, tehát ez egy vesztes-vesztes helyzet.

Alkalmazkodó stílus

Az alkalmazkodó stílus képlete a következő: a kapcsolat fontosabb neked, mint a saját érdeked. Ezért elfogadod azt, hogy a másik érdeke, véleménye érvényesüljön. Az, amit a köznyelv kompromisszumnak nevez, nagyon sok esetben alkalmazkodást jelent.

Például: elfogadod azt, hogy a tévében az a műsor menjen, ami a másiknak fontos. Téged ugyan nem érdekel, de ennek ellenére még mellé is ülsz a kanapéra. Van ennek értelme? Hát persze! Például, amikor leülsz a gyerek mellé, hogy együtt megnézzétek azt a mesefilmet, amit te már ezerszer láttál.

Mikor alkalmazd az alkalmazkodó stílust? Ez a stílus

  • nagyon fontos a kapcsolat megtartása szempontjából
  • megkönnyíti az együttlétet és összetartja a csoportokat
  • alkalmazd akkor, ha a másik érdeke fontosabb, mint a tiéd
  • alkalmazd akkor, ha a kapcsolat fontosabb, mint a saját egyéni érdeked.

Az alkalmazkodó stílus hátránya, hogy

  • ha hosszú időn keresztül feladsz
  • sok és számodra fontos érdeket, az
  • komoly problémákhoz vezethet.

Ha viszont mindkét fél tud alkalmazkodni a másik számára fontos érdekekhez, akkor a kapcsolat kölcsönösen előnyössé válik.

Elkerülő stílus

Ezt a stratégiát nagyon el szokták ítélni a közgondolkodásban. Pedig életet és kapcsolatot is menthet, ha a megfelelő helyen alkalmazzák.

Az elkerülő stílus azt jelenti, hogy nem működsz együtt a másikkal de a saját érdekedet sem próbálod meg érvényesíteni. A saját érdekedet nem érvényesíted, de azt sem hagyod, hogy a másik érdeke érvényesüljön.

Például amikor nem mész el a szülői értekezletre, holott tudod, hogy a gyerekkel problémák vannak. Vagy családi vita idején inkább elmész otthonról. Vagy amikor a munkahelyen egy domináns embert nem neveznek ki főnöknek és felmond, mert a helyzetet sem megváltoztatni, sem elfogadni nem tudja.

Mikor alkalmazd az elkerülő stílust? Például amikor

  • az érdekeid érvényesítése nagyobb problémát okozna, mint az eredeti probléma maga
  • amikor egy helyzet megoldhatatlan de azt sem szeretnéd, hogy kirobbanjon
  • amikor időre van szükséged, ezért átmenetileg kitérsz a nyílt konfliktus elől
  • amikor még nem tudod, mit kellene lépned és ezért pillanatnyilag inkább nem lépsz.

Az elkerülő stílus hátránya

  • a konfliktus szükségtelen elodázása rendszerint még nagyobb problémákat szül
  • állandó frusztrációt jelent mindkét félnek.

Bölcsen és helyzethez mérten azonban az elkerülés ugyanolyan hasznos része egy problémamegoldási stratégiának, mint a többiek. Az elkerüléssel megelőzheted a nagyobb bajt. Felismered, hogy az adott pillanatban vesztésre állsz, de ha vársz, akkor információt és erőt gyűjthetsz, sőt, a helyzet is az előnyödre változhat.

És mi a te konfliktuskezelési stílusod?

A leírásokból már sejtheted, hogy mindegyik stílusnak megvan a maga területe. Honnan adódnak akkor a galibák?

Mindenkinek, így neked is van 1-2 kedvenc konfliktuskezelési stílusod, amit automatikusan alkalmazol, így bizonyos helyzetekben rosszul reagálsz.

Fontos, hogy felismerd, melyik stílust alkalmazod a leggyakrabban vagy melyik az, amelyik a legjobban megy neked. Gondold át a konflitkushelyzeteket és nézd meg, kinek milyen jogai vannak az adott helyzetben! Vizsgáld meg, mennyire fontos számodra az adott helyzetben a megoldás és mennyire a kapcsolat fenntartása!

Önismerettel és tudatos gyakorlással elérheted, hogy a legtöbb helyzetben a helyes stratégiát választod meg. Így az 5 stílus mindegyik neked fog dolgozni és nem ellened.


Ne maradj le egyetlen ingyenes leckéről sem!
Add meg az e-mail címedet és havonta egyszer értesítést kapsz a legfrissebb bejegyzésekről!

Kérlek ne adj meg freemail.hu / citromail.hu végződésű e-mail címeket!


Categories: Stresszkezelés