a kaizen halála cimkep

A kaizen halála – röpdolgozat a definíciókból

“A tett halála az okoskodás” – idézet az Ember Tragédiájából. És a Kaizen halála vajon mi? Lehet-e halálra okoskodni a Kaizent?

Fujio Cho, a Toyota Motor Corporation elnöke így beszél erről:

A tényleges megvalósításra és tettekre helyezzük a legnagyobb hangsúlyt. Az ember sok mindent nem ért, ezért felmerül a kérdés: miért nem szánjuk rá magunkat a cselekvésre, miért nem próbálunk valamit tenni? Rádöbbenünk, hogy milyen keveset tudunk, és szembesülünk a saját kudarcainkkal, pedig csak annyit kellene tennünk, hogy okulunk belőlük, majd újra próbálkozunk. A második próbálkozásnál újabb hibára bukkanunk, vagy valamire, ami nem tetszik, ezért harmadjára is próbálkozunk. Így a folyamatos fejlesztés, vagy inkább úgy mondanám, hogy a cselekvésen alapuló fejlesztés segítségével magasabb színvonalra emelhetjük a gyakorlatot és a tudást.”

(Fujio Cho, a Toyota Motor Corporation elnöke, 2002 – A Toyota-módszer Jeffrey K. Liker)

Ki működteti a Kaizent? És mi a Kaizen halála?

A vállalat lelke az ember, mindegy mekkora – egyszemélyes vállalkozás-e vagy több ezres nagyvállalat. Úgy kell tudnunk átadni a Lean módszereit, hogy abban a gép mellett álló operátor és az ügyvezető egyformán hinni tudjon. Igya át minden porcikáját a motiváció és a lelkesedés azáltal, hogy egy-egy próbálkozás eredménye mennyire pozitív irányba változtatja meg egy vállalat működését, és ezáltal az ott dolgozó emberek közérzetét is a munkaidőben. Ha definíciókkal nyomod agyon a folyamatok gyakorlati javítását, az egészen biztosan a Kaizen halála.

a kaizen halála - a túlzottan sok elmélet

Hogy kerül a túlzott okoskodás a Kaizenbe?

Vannak vállalatok, akik még sosem használták a Lean eszközeit, és nem volt anyavállalati minta. Vannak cégek, akik nem tudtak átvenni pazarlásoktól mentes folyamatokat a társ gyáraktól. Ők nincsenek könnyű helyzetben, mert nem láttak élő, gyakorlati példát. Ilyenkor kezükbe vesznek egy erről szóló szakkönyvet, folyamatábrákat néznek, tanulmányokat és definíciókat olvasnak. A Kaizen lényege azonban nem az elmélet, hanem a gyakorlat. A Kaizen halála, ha elmélethez szeretnéd igazítani a valóságot.

Az elmélet a Kaizen halála

A lean koncepció könnyen érthető, azonban az intellektuális megértés nem elég a gyakorlati bevezetéshez. Éppen úgy, ahogyan a kottát olvasgatva soha nem fogsz megtanulni egy hangszeren játszani. Vagy ahogyan a verselemzés által sem válik jó költő belőled.

Az igazi tanulás feladatokon keresztül történik. Félelem, és retorzió nélküli, fokozatos tanulás legyen, ami további kíváncsi lépésekre ösztönöz. Az egyetemi vizsgák rettegéssel teli légköre tökéletesen ellentétes a Kaizen szellemével. A félelem a hibázástól a Kaizen halála.

Nem azzal tudjuk átadni tanácsadóként a tudásunkat, hogy szakkönyvek jól megfogalmazott definícióit vetítjük ki egymás után az iroda falára, aztán meg csúnyán nézünk, ha szóról szóra nem mondja vissza a munkatárs.

Hogyan ültethető át a Kaizen a gyakorlatba?

Oda kell állni a vezető, és a munkatárs mellé, megkérdezni az Ő tapasztalatait, majd tudni kell ezeket beilleszteni a módszertanba és elmondani neki a saját hétköznapi nyelvezetével megfogalmazva.

Ha nem tudunk egy nyelvet beszélni a vállalat kollégáival, sokkal göröngyösebb lesz a fejlesztés útja, ha lesz egyáltalán fejlesztés. Ha nem beszélsz egy nyelvet a dolgozóval, az egészen biztosan a Kaizen halála.

Ott kell állni és fogni a munkatársak kezét amikor az első fejlesztést megcélzó projektet elindítják, végig kísérni őket a kérdésekkel és bizonytalanságokkal teli úton. Ha közben elesnek, tudni kell hogyan segítsünk nekik felállni, és meg kell mutatnunk az új utat, ami a célhoz vezet.

Közben persze strukturálni kell a megfelelő megnevezésekkel és definíciókkal, és láttatni kell hogyan illeszkedik bele a cég saját folyamata a  „Toyota ház”-ba. Ezen a módon az elmélet szolgálja a gyakorlatot és nem fordítva.

Ne feledkezz el sosem ezekről az alapelvekről:

  • A Lean nem a sebesség, hanem a kitartás sportja!
  • Nincs egyetlen helyes módja a Lean bevezetésének, alkalmazásának
  • Nincs egyenes út, ami odavezet
  • Minden üzleti helyzet, gyár, vagy épp szakterület egyedi megközelítést igényel.

A Győri Tréningnél gyakorlati megközelítéssel, érthetően megfogalmazva segítjük a vállalatokat és vezetőit a fejlesztés/fejlődés útján. Legyen az a vállalat kicsi vagy nagy, Lean módszereket használó vagy ezen a területen teljesen kezdő.


Gyakorlatias Kaizent szeretnél? Vedd fel a kapcsolatot Reinhardt Éva Győri Lean tanácsadóval!