céltudatos érvelés

Céltudatos érvelés – a meggyőzés alapköve

Miért fontos a céltudatos érvelés? Sok ember a meggyőzésben minél több és minél ütősebb érvet próbál felsorolni. Tudat alatt úgy gondolják, hogy az érvekkel történő szőnyegbombázás biztos hatást ér majd el. Ez a fegyver azonban a várakozás ellenére általában visszafelé sül el. Ennek oka pszichológiai:

Egy ember maximum 20 percig tud egy témára koncentrálni. Az egyidejűleg fejben tartható információk száma pedig ritkán több, mint 5. Ezt követően az információk kioltják egymást, működésbe lép a fantázia és a hallgató elfelejti mindazt, ami elhangzott.

Tipikus példája a céltudatos érvelés hiányának egy átlagos munkahelyi értekezlet. Gyakori, hogy a felszólaló teljeskörű tájékoztatást szeretne nyújtani a résztvevőknek. Rengeteg információ, a homályos célkitűzés, hosszúra nyúlt beszámoló: ezek a nulla hatékonyságú információátadás lényegi összetevői.

A kevesebb és rövidebb érvelés sokkal hatékonyabban győzi meg a másikat, akár értékesítésről, akár munkahelyi vagy családi megbeszélésről van szó.

céltudatos érvelés - lerövidíti a megbeszéléseket

A céltudatos érvelés kritériumai

Az első fontos szempont, hogy legyen egy határozott célod, ami köré az érveidet felépíted. A céltudatos érvelés fontos eleme, hogy ha egyetlen érv elé, akkor csak egyet használsz. Nem nyújtod feleslegesen az érvelésedet.

Az alapszabály egy átlagos érveléshez:

  • csak egyetlen célt tűzöl ki a beszámolóddal kapcsolatban
  • maximum 3 lényegi pontot tárgyalsz
  • és legfeljebb 5 percig beszélsz.

A rövidség és célratörőség tehát fontos szempont. Utoljára Fidel Castro volt az, aki az órákig tartó beszédeket megengedhette magának. (Ezek azonban nem csak a meggyőzést, hanem a hatalom demonstrálását is szolgálták.)

Milyen célok tűzhetőek ki?

Amikor a célkitűzésről beszélünk, a legtöbb ember az információ átadást nevezi meg elsődleges célként. Elfelejtik, hogy az információ átadás csak az oktatás területén szerepel önálló, önmagáért létező célként. Mivel azonban életük hosszú szakaszában csak oktatási környezetben találkoztak előadással, nem tudnak elképzelni más célt maguknak.

A mindennapokban célzottan adunk információkat. Milyen célok lehetségesek a céltudatos érvelésben? Néhány példa:

  • az értékesítő egy konkrét terméket szeretne eladni,
  • a vezető valamilyen cél iránt szeretné a beosztottait lelkesíteni,
  • az alkalmazott egy javaslatot szeretne elfogadtatni,
  • a családban a vasárnapi programjavaslatot kell átvinni

Általános megfogalmazásban ezek így hangzanak:

  • szeretnéd, hogy a másik megtegyen neked valamit
  • rá szeretnéd döbbenteni a másikat arra, hogy mennyire komoly egy helyzet
  • el akarod érni, hogy végre megtegyenek egy lépést

Más szavakkal a céltudatos érvelés befolyásolni, sokkolni, ráébreszteni, előremozdítani, elérni, megvitatni szeretne valamit.

Talán a magad számára is nehéz lesz megfogalmazni, mit is akarsz valójában. Van benned egy elégedetlenség esetleg vágy vagy szükséglet. Ez jó motiváció ahhoz, hogy fellépj érte. Ahhoz azonban, hogy valóban érvényesülj, sokkal konkrétabban kell megfogalmaznod a célodat.

Mi követi a célkitűzést?

Ha már tudod, mit is akarsz pontosan, megvizsgáltad, hogy a kérésedet a másik fél teljesíteni tudja, akkor a következő lépés a megfelelő érvek kiválasztása és az érvelés felépítése.

A retorika számos érvelési típust és több érvelési felépítést is ismer. Ezek mindegyike könnyen tanulható és alkalmazható.

Az érveléstechnika fejlesztéséről szól az Átütő Erejű Érvelés tréning is! Ezen a négy órás tréningen konkrét sablonokat kapsz, amikket bármilyen témát átütő erővel tudsz majd felvezetni. Kattints a gombra a részletekért!