változásmenedzsment szakaszai - címkép

Változásmenedzsment szakaszai – hogyan támogasd a változásokat?

Sokszor felmerül általános panaszként, hogy az emberek nem hajlandók változni, minden új felé ellenállást mutatnak. Tagadás és elutasítás az első reakció a legtöbb új dologra. Később érkezik csak meg az elfogadás és elköteleződés. A változásmenedzsment szakaszai azért fontosak, mert mindegyik más vezetői stílust kíván. Ismerd meg őket közelebbről!

Változásmenedzsment szakaszai – mit jelentenek ezek?

változásmenedzsment szakaszai - milyen szakaszok vannak?

A változásmenedzsment szakaszai megállapíthatóak a projekt menedzsment szemszögéből is. Eszerint megkülönböztethetjük a célkitűzés, tervezés, megvalósítás és megszilárdítás fázisait. Ebben a megközelítésben minden változás egy projekt, ami a projekt menedzsment eszközeivel és logikájával levezényelhető. A változásmenedzsment eszerint nem különbözne egy ház átépítésének menedzsmentjétől.

Sajnos azonban az igazán húsbavágó változásoknak van egy hatalmas buktatója: az ember. Minden komoly változás – például egy szervezetfejlesztés – érzelmileg, egzisztenciálisan is érint sokakat. Ha pedig a változást az érintettek nem tudják igazán elfogadni, akkor az új állapot elérése és működtetése nagyon nehéz lesz, sokszor pedig lehetetlen.

A változásmenedzsment szakaszai ebben a megközelítésben párhuzamosan haladnak a változások elfogadásának szakaszaival. Nem egy projekt kivitelezését kell menedzselni, hanem a változások elfogadását. A változásmenedzsment azt jelenti, hogy a változások elfogadását menedzseled.

A Változásmenedzsment szakaszai pszichológiai szempontból

Változámenedzsment szakaszai - a 4 szakasz

A változások elfogadásának szakaszait először Elisabeth Kübler Ross tanulmányozta, mégpedig a legsúlyosabb változás – a súlyos, halálos betegségek – elfogadásának vizsgálatával. Később világossá vált, hogy az általa feltárt folyamat minden nagyobb változás elfogadása esetében igaz.

A változások elfogadásában 4 fontosabb szakaszt érdemes megkülönböztetni. Ezek mindegyike más és más viselkedést követel a változást menedzselő vezetőtől.

A változásmenedzsment szakaszai vázlatosan a következők:

  • tagadás és elutasítás fázisa
  • szorongás és visszahúzódás fázisa
  • kipróbálás és kísérletezés fázisa
  • elfogadás és elköteleződés fázisa

Változásmenedzsment szakaszai: a tagadás és elutasítás fázisa

változásmenedzsment szakaszai - a tagadás és elutasítás fázisa

A komoly változások elfogadásának első szakasza a tagadás. Furcsa dolog ez, mert azt jelenti, hogy ha valaki azt mondja egy változásra, hogy “nem”, akkor pontosan ezzel lépett rá a változás feldolgozásának és elfogadásának útjára.

Sok változás esetében megfigyelhető helyzet a következő. 1) Mivel a változás a vezető részére is szorongással, kihívásokkal, félelemmel teli helyzet, ezért a dolgozók részéről történő ellenállást támadásként, veszélyként éli meg. 2) A dolgozó félelme felerősíti a vezető bizonytalanságát, amit kemény fellépéssel próbál ellensúlyozni. Ebből ellenséges, feszült, agresszív légkör keletkezik. 3) A változást csak erővel lehet végigvinni és nem is váltja be a hozzá fűzött reményeket.

A változásmenedzsment első szakasza akkor sikerül jól, ha az első elutasítást természetesnek veszed, amire számítanod és építened kell. Amikor egy komoly változást bejelentesz, akár céges akár privát területen, természetesnek kell venned az elutasítást mint első reakciót. Különösen akkor, ha a változás negatívan érinti a másik felet.

Hogyan támogass másokat, akik a tagadás és elutasítás fázisában vannak?

A változásmenedzsment szakaszai közül ebben a szakaszban a legfontosabb, hogy a változás közlése után időt hagysz nekik a gondolkodásra. Közben minél több információt adsz a változásról, mivel az információ biztonságérzetet közvetít.

  • Nem rovod fel a negatív hozzáállást, nem harcolsz ellenük és nem győzködöd őket.
  • Nyitottan és elfogadóan meghallgatod a negatív véleményüket, kihangsúlyozod a megértést.
  • Világosság teszed a változás elkerülhetetlenségét.
  • Időt hagysz nekik, hogy feldolgozzák a helyzetet.

Felmerülhet a kérdés, hogy mennyi időt kell a másiknak hagynod, hogy feldolgozza a változásokat. Az igazság az, hogy a szükséges időt a másik fél szabja meg. Ha jól kezeled a változást, akkor ez az idő nem lesz hosszabb, mint amennyire mindenképpen szükség van.

Változásmenedzsment második szakasza: a szorongás és visszahúzódás fázisa

változásmenedzsment szakaszai - visszahúzódás

Bármilyen erős is a tagadás, ha a helyzet továbbra is fennáll, kénytelen vagy szembesülni vele. Az aktív ellenállásnak már nincs értelme, de ez nem jelenti azt, hogy el tudod fogadni a helyzetet. Logikus és érthető tehát, ha lebénulsz – elkerülni nem tudod, elfogadni pedig nem akarod a változást.

A dolgozók részéről ilyenkor találkozhatsz elkerülő magatartással: kivonják magukat a cselekvésből, nincsenek sem kérdéseik, sem ötleteik. Egyenként kell noszogatni őket, hogy bármit is csináljanak. “Ha akarod, csináld te” – ez a legfontosabb üzenetük.

Hogyan támogass másokat, akik a tagadás és elutasítás fázisában vannak?

A változásmenedzsment szakaszai közül ebben a szakaszban három fontos teendőd akad:

  • a visszahúzódás türelmes elfogadása
  • egyértelmű utasítások adása és a kivitelezés szoros kontrollja
  • beszélgetés a dolgozókkal – az érzelmi blokádok feloldása

A vezetői stílusok közül ebben a szakaszban az irányítást tudod leginkább alkalmazni.

A harmadik szakasz: a kipróbálás és kísérletezés fázisa

A kipróbálás és kísérletezés fázisa

A szorongás és visszahúzódás állapota nehezen viselhető el hosszú időn keresztül. Különösen akkor nem, ha fokozatosan kiderül, hogy az új helyzet lehetőségeket is tartogat. Ebben az állapotban szép lassan elkezdesz új szokásokat felvenni – alkalmazkodni a helyzethez. Először talán csak óvatosan, később, a pozitív tapasztalatok után pedig már bátrabban.

A dolgozóknak egyre kevesebb nógatásra van szükségük, aktívan tesznek fel kérdéseket a feladatok és a jövő felé. Ötleteik támadnak, szívesebben vállalkoznak aktív közreműködésre.

Hogyan támogass másokat, akik a kipróbálás és kísérletezés fázisában vannak?

A változásmenedzsment szakaszai közül a harmadik a tanítással és támogatással telik.

  • Az új munkafolyamatokat, helyzetet illetően először tanításra van szükség. Minél inkább elsajátítja a szükséges készségeket, annál fontosabb lesz
  • a támogatás, ami azt jelenti, hogy a dolgozó kezét egyre jobban elengeded. Hagyod önállóan dolgozni és fokozatosan felvállalni a sikerért a felelősséget.

A változásmenedzsment szakaszai közül az utolsó: az elfogadás és elköteleződés fázisa

az elköteleződés fázisa

A sikeres változás abban áll, hogy már nem gondolkodsz a múlton, hanem teljes egészében a jövő felé tekintesz. Elfogadod az új állapotot és aktívan beleveted magad a jövő alakításába.

A dolgozók ebben a fázisban már elkötelezetten dolgoznak az új örülmények között. Nem kérdőjelezik meg a helyzet jogosságát, felfedezik az új lehetőségeket és aktívan alakítják a jövőt.

Hogyan támogass másokat, akik az elfogadás és elköteleződés fázisában vannak?

IttA változásmenedzsment szakaszai közül az utolsóban már sokkal könnyebb dolgod van. Azonban ezt a fázist is el lehet rontani. Ha továbbra is magadnál tartod az irányítást, nem hagyod, hogy a dolgozók beleszóljanak a helyzet alakításába, akkor az elköteleződés is elmúlik.

  • Adj minél több önálló teret a dolgozóknak, engedd, hogy kreatívan alakítsák az új helyzetet.
  • Csak akkor adj támogatást, ha azt a dolgozók kifejezetten igénylik.

Egy változás mindig embert próbáló dolog. A dolgozók csak akkor indulnak el az úton, ha megfelelően elő vannak készítve. Érdemes erre vonatkozóan megfogadni John P. Kotter tanácsait is.

A változásmenedzsment szakaszai hasonló vezetői kompetenciákat kívánnak, mint a helyzetfüggő vezetés. A helyzetfüggő vezetés négy vezetői stílusa szinte teljesen megfelel a változásmenedzsment négy szakaszának.


A változásmenedzsment sokszor jobban működik külső segítséggel. Szervezetfejlesztés, változásmenedzsment tréning vagy szervezeti diagnózis témakörben bátran fordulj hozzánk!