Vezetők feladatai a folyamatos fejlesztésben

„Fejétől bűzlik a hal!” megszámlálni sem tudom hányszor hangzott már el ez a mondat a fejlesztési megbeszéléseken középvezetők, illetve a vállalat munkavállalói szájából. Ebből is látszik, hogy a vezetők feladatai a folyamatos fejlesztésben jelentős!

Ha a mondás szó soros értelmében nézzük akkor valóban a hal kopoltyújának elszíneződéséből látszik előszőr, ha húsa romlásnak indult. Sőt a fejben lévő folyadékok bomlása indul meg legelőszőr, aminek következtében valóban onnan bűzlik a hal.

Mi a helyzet a vezetőkkel? Mik a vezetők feladatai a folyamatos fejlesztésben? Miért gondolhatja egy munkavállaló, hogy az általa kidolgozott és helyesnek vélt fejlesztés a vezetőn bukik majd meg?

A megfelelő információ, megfelelő időben, és mennyiségben elengedhetetlen a vállalati folyamatok optimális működéséhez. A szervezetben területenként, és felelősségi körönként különböző információkkal dolgoznak az emberek.

Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan c könyvében található ábra tökéletesen mutatja a szervezetben, ki milyen döntéseket hoz. Azt is ábrázolja, hogy ehhez a rendelkezésre álló adatok közül kinek mekkora mennyiségre van szüksége.

A vezetők feladatai a folyamatos fejlesztésben egyértelműen a döntés, majd a döntés utáni folyamat támogatása.

Milyen információk alapján hoz meg egy döntéshozó egy döntést? Ha egy fejlesztési ötletet vizsgálunk akkor nagy valószínűséggel a kollégák információi a legfontosabbak. Biztosan szükséges az objektív megítéléshez, a jelen állapot, a cél állapot, a szükséges erőforrások (emberi, anyagi, területi stb.), és az előnyök.

Miért dönt a vezető a projekt nem bevezetése mellett, ha az a kollégák számára egyértelmű és kézzel fogható eredményekkel jár?

A döntési típusok közül a vállalat stratégiai döntései kizárólag a tulajdonosokhoz és felsővezetőkhöz tartoznak. A stratégiai terv mindig sokkal nagyobb időszakot (több év) foglal magában, mint egy az operatív irányításhoz szükséges terv. Egy cég stratégiájának kialakításához elengedhetetlen többek között a finanszírozási-, és a törvényi lehetőségek ismerete.

A vezetők feladatai a folyamatos fejlesztésben az, hogy figyelembe vegyék a vállalat hosszú és rövid távú stratégiáit. Ez azt jelenti, hogy döntésével támogatja a tulajdonosok vállalati stratégiáját is, és a vállalat operatív működését is.

Ezért fordulhat elő, hogy a munkatársak számára érthetetlen módon nem kerül támogatásra egy ötlet. Lehet, hogy ami jelenleg az operatív tervezésben előnyt jelent, az a stratégiai tervben hosszútávon hátrányt. Hátrányt akkor tud okozni, ha érdekellentétben van egy már látható stratégiai döntésben.

Ilyen lehet pl. egy csarnokon belüli átrendezés, ami jelentős költségmegtakarítással jár. Viszont a tulajdonos tervei között hosszútávon az szerepel, hogy új csarnokot épít, és ebbe helyezi el a jelenlegi gyártósorokat. Feleslegesnek tartja a beruházást, mivel nem lesz hosszútávú.

A vezetők feladatai a folyamatos fejlesztésben az, hogy döntéseiket lehetőség szerint támasszák alá konkrétumokkal. A kollégák nem lesznek motiváltak, ha nem értik hogy az általuk eredményesnek értékelt projekt miért nem indulhat el.

A motiváció elvesztése gátolja a további fejlesztési ötletek létrejöttét, illetve megnöveli a hibákat a napi rutin feladatokban. Ezáltal megnövekszik a káosz a cégen belüli folyamatokban.

Ha szeretnéd kideríteni, mi okozza a vállalatodnál a káoszt és ezáltal a stresszt kattints a Szervezti Diagnózis Kérdőív-re.